Banken

Vanaf 1 januari 2017 is de digitale aanlevering van de jaarcijfers bij de banken de norm. De aanlevering loopt via Standard Business Reporting (SBR). Met SBR kunnen ondernemers en hun intermediairs de gevraagde rapportages vanuit één bronadministratie samenstellen en veilig digitaal verzenden. Door de eenduidige manier van vastleggen kunnen financiële rapportages met elkaar worden vergeleken en klant- en branche specifieke inzichten opleveren, waarmee intermediairs hun dienstenpakket kunnen uitbreiden. Een ander voordeel van SBR is dat rapportages digitaal worden verzonden via een beveiligde verbinding met een ontvangstbevestiging. De uitvragende partijen kunnen de gegevens direct verwerken en presenteren en de ondernemer snel (financierings-) duidelijkheid geven.

In de toekomst zullen banken ook vastgoedgegevens via SBR willen ontvangen. Denk daarbij niet alleen aan gestandaardiseerde aanlevering van taxatierapporten, maar ook aan WOZ-verklaringen en huurcontracten.

Bent u ondernemer?

Vraag uw intermediair om uw financiële gegevens via SBR bij uw bank aan te leveren. Dan bent u verzekerd van snelheid en accuratesse en het voorkomt dat uw bank behandelingskosten in rekening brengt. Het bespoedigt ook de beoordeling van uw kredietaanvraag. Bovendien biedt SBR actuele, eenduidige informatie waardoor de kwaliteit van uw strategische beslissingen toeneemt. 

Bent u intermediair?

Wacht niet op het verzoek van uw klanten maar regel de aansluiting nu. Ontvang kosteloos hulp via www.sbrbanken.nl. Maak een afspraak met het Aansluitteam via ehba@sbrbanken.nl of bel met 020-2616926. Zo bent u voorbereid, weet u zeker dat u conform wet- en regelgeving werkt en kunt u uw klanten nog beter adviseren over hun business.
U kunt er ook voor kiezen om zelf aan te sluiten via het stappenplan.

Meer informatie over SBR Banken vindt u op SBR Banken

 
Rijksoverheid
Standard Business Reporting